Cathy Viljoen is ’n naam wat sinoniem is met hartroerende gospelmusiek wat die siel direk aanspreek. Met haar kragtige stem en opregte optredes het sy ’n onuitwisbare merk gelaat in die harte van Suid-Afrikaners, veral binne die Christelike gemeenskap. As een van die land se mees geliefde gospelkunstenaars, word sy dikwels “Die Koningin van Gospel Musiek” genoem – ’n titel wat haar talent, toewyding en blywende nalatenskap weerspieël. In ’n onlangse onderhoud met The Vocalist tydskrif het Cathy haar aangrypende getuienis gedeel, wat nie net haar lewensreis verlig nie, maar ook die kern van haar sangbediening blootlê. Hierdie artikel weef haar getuienis saam met haar indrukwekkende loopbaan om ’n omvattende huldeblyk aan ’n vrou te bied wie se musiek geloof, hoop en liefde uitdra.
’n Lewe Gered deur Genade
Cathy se verhaal begin met ’n eerlike belydenis: “Voor ek tot bekering gekom het, was ek ver verlore,” vertel sy aan The Vocalist. Haar lewe was eens gekenmerk deur duisternis, maar deur haar ouers se gebede en hul vertroue in ’n lewende God het sy verlossing gevind. Sy glo vas dat Jesus se offer aan die kruis vir elke verlore siel bedoel is – insluitend haar eie. Hierdie geloof het ’n deurslaggewende belofte uitgelok: “Ek het aan die Here belowe dat as dit Sy wil is en Hy die deur sal oopmaak vir ’n opname, ek dan net gospel sal sing.” Binne slegs tien dae het God hierdie belofte beantwoord deur Hansie Roodt, ’n oorlede maar hoog aangeskrewe musikant, wat die eerste deure vir haar oopgemaak het. Hansie se seun, ook ’n talentvolle musikant, dra sy nalatenskap voort.
Cathy, gebore op 20 Januarie 1946, het grootgeword met diep wortels in Suid-Afrika en ’n liefde vir musiek en geloof. Haar opname-loopbaan het in 1976 begin met ’n duidelike doel: om God te verheerlik deur haar stem. Ten spyte van aanloklike aanbiedings van groot platemaatskappye om sekulêre musiek te sing, het sy getrou gebly aan haar roeping. “My stem is aan die Here belowe,” het sy verklaar, en vir meer as 46 jaar het sy uitsluitlik geestelike liedere gesing. Hierdie toewyding het haar nie net ’n unieke plek in die gospelbedryf besorg nie, maar ook ’n outentieke en blywende band met haar luisteraars geskep.
’n Musiekloopbaan van Meer as Vier Dekades
Cathy Viljoen se loopbaan strek oor meer as 30 albums, wat haar veelsydigheid en toewyding aan gospelmusiek ten toon stel. Haar debuutalbum, U Stil Die Lewensstorms (1981), gevolg deur Kwel Jou Nie Meer (1982), het haar vinnig as ’n krag in die Christelike musiekwêreld gevestig. Haar warm altstem en opregte aflewering het kerkgoers en radioluisteraars onmiddellik geraak. Deur die jare het sy tradisionele kerkliederen, kontemporêre aanbiddingsballades en selfs country-gospel omarm, soos gesien in haar gewilde 2005-album Country Gospel, wat 25 snitte insluit, onder andere Somebody Touched Me en A Wedding Song.
Haar vermoë om in beide Afrikaans en Engels te sing, het kulturele grense laat vervaag en brûe tussen gemeenskappe gebou. Liedere soos Let Your Living Water Flow (Engels) en Die Man met die Purperkleed (Afrikaans) word met dieselfde passie en oortuiging gesing, wat haar toeganklik maak vir ’n wye gehoor. Haar albums soos Cathy Viljoen Collection (1990), I Believe, We Believe (1999) en Cathy Viljoen Collection Vol. 2 (2010) weerspieël haar vermoë om tydlose boodskappe van geloof en hoop oor te dra. Selfs in haar sewentigs bly sy produktief, met onlangse werke soos Suid-Afrika Se 25 Gunsteling Pinksterkoortjies (2020) en Genade (2020), wat haar toewyding aan God se genade beklemtoon. In 2022 het sy Jesus Gee Krag as ’n duet heropgeneem, wat haar musiek aan ’n nuwe generasie bekendgestel het.
Familie en Samewerking
Cathy se drie dogters, Antoinette, Deidre en Charmaine, speel ’n sentrale rol in haar lewe en musiek. “My dogter Antoinette het ’n groot aandeel in my loopbaan,” sê sy. Antoinette, wat enige instrument kan speel, help met toonsetting, terwyl al drie dogters pragtige stemme en uitsonderlike talent het. Hulle het saam met Robert en Frans (wat intussen oorlede is) die sanggroep Traveling On gevorm, wat ook opnames gemaak het. Cathy se trots in haar dogters is duidelik, en hul betrokkenheid by haar musiek en gemeentes se voorsang versterk haar bediening.
Sy gee ook erkenning aan sleutelfigure in haar loopbaan. Gavin Gibb, nou afgetree, het ongeveer twintig van haar albums geproduseer en ’n blywende impak gemaak. Kunstenaars soos Bles Bridges, Lance James, Sally Vaughn en Manie Jackson het haar liedere soos My Best Friend en Jesus Gee Krag verder versprei, met Lance James wat haar ’n tweede deurbraak besorg het deur ’n onderhoud op Keep it Country. Haar dankbaarheid vir hierdie samewerking weerspieël haar nederigheid en waardering vir die gemeenskap wat haar ondersteun.
’n Bediening van Hoop en Bemoediging
Vir Cathy is haar musiek nie net kuns nie, maar ’n “sangbediening” wat bedoel is om mense te bemoedig en nader aan God te bring. “Wanneer iemand my kontak of by ’n optrede vertel wat die musiek vir hulle beteken het in moeilike tye – probleme, verlies van ’n geliefde – dan kom die eer die Here toe,” sê sy. Haar liedere, soos My Best Friend, wat sy oorspronklik in Engels geskryf en later in Afrikaans vertaal het, dra ’n diep persoonlike betekenis. Ander treffers soos Hef op jou Hande (deur Willie Botha), Huise van Glas (deur Herman Holtzhausen), Someday My Ship Will Sail en Die Man met die Purperkleed bly gewild, veral tydens Paasfees, wanneer haar emosionele vertolking van Jesus se kruisiging gehore tot trane beweeg.
Haar lied Die Vergetenis is geïnspireer deur ’n koerantberig oor ’n vrou wat, in haar laaste dae, haar vier seuns wou groet, terwyl Nagelaat die tragiese verhaal vertel van ’n vrou wat, ná verwerping en mishandeling, haar lewe geneem het. Cathy se hart vir die gebroke is duidelik: “As mammie maar net geluister het en haar van Jesus geleer het, sou sy ’n anker gehad het.” Hierdie liedere weerspieël haar vermoë om stories van pyn in hoopvolle boodskappe te omskep, wat luisteraars aanmoedig om Jesus as die Weg, die Waarheid en die Lewe aan te roep.
Cathy se bediening strek verder as die ateljee. Sy tree steeds op in gemeentes, van groot stadskerke tot klein plattelandse byeenkomste, en bly toeganklik via sosiale media, waar sy datums vir optredes aankondig. Haar optredes is nie blote konserte nie, maar geleenthede van aanbidding wat gemeenskappe verenig. “Ons hulp is van die Here wat die hemel en aarde geskape het,” herinner sy haar gehoor, en haar musiek is ’n lewende getuienis hiervan.
’n Nalatenskap van Geloof
Cathy se invloed is meetbaar in die talle goue en platinum toekennings wat sy ontvang het, maar sy meet haar sukses eerder in die lewens wat sy raak. “Ek het niks om op te roem behalwe God se groot liefde en genade nie,” sê sy. Haar eerste groot deurbraak het gekom met The Broken Vessel tydens ’n massiewe kerklike byeenkoms, en sedertdien het deure wyd oopgegaan. Haar musiek is deel van die geestelike erfenis van Suid-Afrika se Christelike gemeenskap, gespeel by troues, begrafnisse en alledaagse oomblikke. Liedere soos The Rock-a-Bye Song bring troos aan gesinne, terwyl A Wedding Song huwelike vier.
Aanhangers se getuienisse op platforms soos Facebook getuig van haar impak. Een aanhanger skryf: “Dankie tannie Cathy Viljoen vir die pad wat jy onwetend saam met my ma en ons kinders geloop het.” Die gebruik van “tannie” weerspieël die warmte en familiariteit wat sy by haar gehoor ontlok. Haar musiek is ’n metgesel deur vreugde en verdriet, van sing-sessies tydens huis skoonmaak tot stille gebede aan ’n siekbed.
Nou, in haar laat sewentigs, woon Cathy in Hekpoort, Gauteng, en bly sy betrokke by haar familie, kerk en aanhangers. Sy werk steeds aan nuwe projekte en bly ’n inspirasie vir jonger gospelkunstenaars. Haar nalatenskap strek verder as Suid-Afrika, met haar musiek wat Afrikaanssprekende gemeenskappe in Namibië en die diaspora bereik. Haar vermoë om stories van geloof, uitdagings en triomfe in haar musiek te weef, maak haar liedere tydloos.
Slotgedagtes
Cathy Viljoen se lewe is ’n bewys van die krag van getrouheid aan ’n roeping. Van ’n jong vrou wat in die 1970’s haar stem aan God gewy het, tot ’n gospelikoon wat nooit gewankel het nie, beliggaam sy wat dit beteken om met oortuiging te lewe. Haar musiek is nie net ’n klankbaan vir kerke en huise nie, maar ’n bediening wat hoop bring. Soos een artikel treffend opmerk: “Cathy Viljoen is ongetwyfeld ’n ikoon… haar passie vir musiek is ’n inspirasie vir baie.”
Dankie, Tannie Cathy, vir die liedere wat harte verander en geloof versterk. Jou stem, gedra deur genade, sal nog vir geslagte voortleef in die “amen” van ’n bemoedigde siel, die traan van ’n geraakte hart, en die vreugde van ’n gemeente wat saamsing. Jou nalatenskap is een van liefde, geloof en diens – ’n lied wat nooit sal verstil nie.
Discover more from Vocalist
Subscribe to get the latest posts sent to your email.